آشنایی با پنل Link
11 ژانویه 2018
کارگاه ساخت اشکال با استفاده از ماسک (WorkShop)
16 ژانویه 2018
آشنایی با پنل Link
11 ژانویه 2018
کارگاه ساخت اشکال با استفاده از ماسک (WorkShop)
16 ژانویه 2018

شناخت به کارگیری جلوه ها ( Effects )

درس سی و هفتم : شناخت به کارگیری جلوه ها (Effects)

 

 

گاهی اوقات در طراحی و ایجاد پروژه های گرافیکی مختلف، استفاده از جلوه ها و افکت های متنوع میتواند در جلب توجه بیننده کمک زیادی نماید. نرم افزار Illustrator  اگرچه دارای ماهیت برداری است ولی امکان کار با تصاویر پیکسلی و اعمال جلوه های مختلف بر روی آنها را داراست و مشابه نرم افزار فتوشاپ دارای تعداد زیادی جلوه های مختلف است که تعدادی از آنها کاملا مشابه نرم افزار فتوشاپ هستند که در ادامه به بررسی تعدادی از این جلوه ها و کاربرد آنها میپردازیم. نکته بسیار مهم در مورد جلوه ها آن است که بر خلاف جلوه های برداری که خاصیت غیر مخرب داشته و قابل ویرایش و حذف هستند، جلوه های پیکسلی غیر قابل ویرایش بوده و اثر تخریبی بر روی ساختار تصویر میگذارند، به طوری که با اعمال یک جلوه پیکسلی، تغییرات انجام شده بر روی تصویر قابل حذف و ویرایش نیست. برای اضافه کردن جلوه بر روی اشیا مختلف علاوه بر منوی Effect میتوان از پنل Appearance و از دکمه Add New Effect نیز برای اضافه کردن جلوه به شیء مورد نظر استفاده کرد.

منوی Effect

منوی Effect

 

شناخت اصول کار با جلوه های ۳D

 

این جلوه همانطور که از نام آن پیداست برای تبدیل یک شیء دو بعدی به سه بعدی استفاده میشود. در حقیقت به کمک این جلوه میتوان به اشیاء حجم داد. در حالت معمول یک شیء دو بعدی از دو پارامتر طول و عرض در جهت محور X و Y تشکیل شده که با انجام عمل سه بعدی سازی، پارامتر ارتفاع یا عمق نیز به دو پارامتر دیگر اضافه شده و جسم را در جهت محور Z به شکل سه بعدی تبدیل خواهد کرد. به عنوان مثال یک دایره میتواند در نتیجه عمل سه بعدی سازی، به یک سیلندر یا استوانه تبدیل شود .


افکت 3D

 

جلوه ۳D برای ساخت یک شیء سه بعدی از سه روش زیر استفاده میکند:

۱- Extrude and Bevel : در این روش عمل سه بعدی سازی در نتیجه برجسته سازی شی ء مورد نظر صورت میگیرد .

افکت 3D روش Extrude and Bevel

 

۲- Revolve : در این روش عمل سه بعدی سازی در نتیجه دوران یا دور زدن شی ء حول یک محور صورت میگیرد.

افکت 3D روش Revolve

۳- Rotation : در این روش عمل سه بعدی سازی در نتیجه چرخش شی ء مورد نظر و تحت زاویه دلخواه صورت میگیرد.

افکت 3D روش Rotation

 

برای اینکه بیشتر با جلوه ۳D و نحوه پیاده سازی آن بر روی اشیاء آشنا شوید، مراحل زیر را انجام دهید :

۱- یک شیء دلخواه را در سند انتخاب کنید. برای شروع میتوانید از اشکال هندسی نرم افزار Illustrator استفاده کرده و یکی از آنها را بر روی صفحه ترسیم کرده سپس انتخاب کنید .
۲- از منوی Effect زیر منوی Extrude And Bevel را اجرا کنید.
۳- در پنجره باز شده ابتدا گزینه More Options را کلیک کرده تا کلیه تنظیمات مربوط به برجسته سازی شیء در اختیار شما قرار گیرد، ضمن اینکه برای دیدن نتیجه کار در هنگام تغییر گزینه ها، بهتر است گزینه Preview را فعال نمایید سپس اقدام به تغییر گزینه های مورد نظر کنید.

 

نکته :  در پنجره Options Extrude And Bevel میتوانید با درگ کردن مکعب، زوایای موقعیت شیء سه بعدی را تعیین کنید ضمن اینکه با درگ کردن نور موجود بر روی کره، در بخش Surface نیز میتوانید موقعیت نور روی شیء را تنظیم نمایید .

نکته :  با استفاده از دکمه Map Art امکان قرار دادن یک نماد گرافیکی (Symbol )بر روی هریک از سطوح تشکیل دهنده شیء سه بعدی وجود دارد.

پنجره ی تنظیمات Map Art

 

۴- با کلیک بر روی دکمه Ok گزینه های تنظیمی بر روی شیء انتخابی اعمال خواهد شد .
پایان درس سی و هفتم

 

 

 

 

درس قبلی درس بعدی
مشاهده لیست دروس آموزش مقدماتی ایلوستریتور

Muab
Muab
علاقه مند به طراحی گرافیک و وردپرس

1 Comment

  1. ویدائو گفت:

    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *